Lättläst text | April kommunikation | Redigerar & skriver lättläst text
lättlästa texter tryck skärm innehåll form redaktör tydlig intressant målgruppsanpassning omsorg engagemang proffsig
23131
page-template-default,page,page-id-23131,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive,elementor-default

Lättläst text

Lättläst text är anpassade för personer som av någon anledning har svårt att läsa. Det kan bero på flera saker som till exempel dyslexi, intellektuell funktionsnedsättning, ovana, demens, stress eller att man håller på att lära sig svenska.
I text som så många som möjligt ska kunna förstå sägs det viktiga rakt ut. Orden är enklare och meningarna kortare än i andra texter. Innehållet är tydligt och logiskt, språket konkret. Också layouten anpassas och görs luftig. Begripliga texter är precisa. 
I Finland räknar man med att 8–12 procent av befolkningen behöver lättlästa texter. I Sverige talar man om 25 procent. Behovet är alltså stort. Dessutom har var och en av oss nytta av korta och tydliga texter när vi snabbt och lätt behöver snappa upp ett budskap.
Texters tillgänglighet är en fråga om jämlikhet och demokrati. Alla har rätt till information och kultur!

Lättläst från April Kommunikation

Vi erbjuder målgruppsanpassade texter för både tryck och skärm. Innehåll, språk, typsnitt, bild, grafisk form – ja allt – utformas med omsorg.

Lästips och nyttiga länkar:

Ingvar Lundberg & Monica Reichenbergs Vad är lättläst? (2008) – Du kan ladda ner boken gratis genom att klicka här!

 

Lix-mätare – Läsbarhetsindex är ett inte helt entydigt instrument men antyder hur lätt eller svår din text är.

 

Maria Sundins Lättläst – så funkar det (2007)

 

Projektet Begriplig text – Skriv så alla förstår! 

 

Så här skriver du lättläst – LL-Centers handbok  

lättläst text

Lättläst-redaktören

 

Jag är redaktör och skribent och van att jobba med sakprosa, skönlitteratur och informationstexter. 

 

Texter med klart och tydligt innehåll och språk verkar så självklara, men är svåra att få till. När jag jobbar med texter som så många som möjligt ska kunna läsa kokar jag ner längre och svårare texter i flera omgångar tills detaljerna sitter. Jag samarbetar med andra erfarna redaktörer. Vi kvalitetssäkrar genom att granska varandra. Dessutom testar jag mina texter på personer med lässvårigheter – de riktiga proffsen på området. 

 

Lättlästa texter ska vara intressanta! De ska ha tydligt innehåll och tydlig form utan att vara tråkiga. 

 

Hur läsarvänliga är dina texter? Vilka lättläst-produkter behöver du? Hör av dig så tar vi reda på det!

 

Ulrika 

ulrika@april.ax