Lättläst text | April kommunikation | Redigerar & skriver
lättlästa texter tryck skärm innehåll form redaktör tydlig intressant målgruppsanpassning omsorg engagemang proffsig
23131
page-template-default,page,page-id-23131,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Lättläst text

Lättläst text är anpassad för personer som av någon anledning har svårt att läsa. Det kan bero på flera saker, som dyslexi, intellektuell funktionsnedsättning, ovana, demens, stress eller att man håller på att lära sig svenska.
I lättläst text sägs det viktiga rakt ut. Orden är enklare och meningarna kortare än i andra texter. Innehållet är tydligt och logiskt, språket konkret. Också layouten anpassas och görs luftig. Lättläst är precist. 
I Finland räknar man med att 8–12 procent av befolkningen behöver lättläst. I Sverige talar man om 25 procent. Behovet av lättläst är alltså stort. Dessutom har var och en av oss nytta av lättläst när vi snabbt och lätt ska snappa upp ett budskap. Lättläst är en fråga om jämlikhet och demokrati. Alla har rätt till information och kultur!

Lättläst från April Kommunikation

Vi erbjuder lättläst för både tryck och skärm. Innehåll, språk, typsnitt, bild, grafisk form – ja allt – utformas med omsorg.

Lästips och nyttiga länkar:

Lix-mätare – Läsbarhetsindex är ett inte helt entydigt instrument men antyder hur lätt eller svår din text är.

 

Ingvar Lundberg & Monica Reichenbergs Vad är lättläst? (2008) – Du kan ladda ner boken gratis genom att klicka här!

 

Maria Sundins Lättläst – så funkar det (2007)

 

Så här skriver du lättlästLL-Centers handbok

 

Begriplig text – Skriv så alla förstår

lättläst text

Lättläst-redaktören

Jag är redaktör och skribent och van att jobba med sakprosa, skönlitteratur och informationstexter.

 

En lättläst text ser så självklar ut, men är svår att få till. När jag skriver lättläst kokar jag ner längre och svårare texter i flera omgångar tills detaljerna sitter. Jag samarbetar med andra lättläst-redaktörer. Vi kvalitetssäkrar genom att granska varandra. Dessutom testar jag mina lättlästa texter på personer med lässvårigheter – de riktiga proffsen på området.

 

Lättlästa texter ska vara intressanta! De ska ha tydligt innehåll och tydlig form utan att vara tråkiga.

 

Ulrika

Vilka lättläst-produkter behöver du? Hör av dig så tar vi reda på det!
ulrika@april.ax